WANDELBESCHRIJVING

ZuurPlekkerspad

(terug)

Afstand: 9,1 km.

Moeilijkheidsgraad: 4/10 (redelijk gemakkelijk met toch nogal wat  hoogteverschil).

Ondergrond: groot deel verhard maar langere stukken bos- en aardeweg.  Niet voor rolstoelen en/of kinderwagens. Op een enkele plaats kunnen  landbouwvoertuigen de weg totaal stuk gereden hebben en dus bij regenweer in een  modderpoel omdopen.

Omgeving: landelijk met prachtige uitzichten en enkele uitzonderlijke  boerderijen. Hoge maïs zal op een deel van de wandeling het uitzonderlijke  uitzicht belemmeren. Hou daar rekening mee voor de keuze van het tijdstip waarop  je de wandeling loopt. Dit is een aanrader!

Verkeer: een kort stuk met autoverkeer maar daar met veilig voetpad.  Rest: landwegen met weinig of geen verkeer. Grote stukken langs bos- en  aardewegen.

Parkeergelegenheid: aan de kerk van Sint-Antelinks (Herzele) ruime  parkeermogelijkheid.

Bewegwijzering: geen (eigen ontwerp op Wikiloc van gebruiker  loverin).

Horeca: er is n caf in Sint-Antelinks...

Openbaar vervoer: belbuslijnen 30 (Ninove - Haaltert) en 90 (Herzele -  Zottegem) van "de Lijn" passeren (ook op zondagnamiddag) langs de kerk van  Sint-Antelinks.

Wegbeschrijving:

Deze topwandeling loopt voor een deeltje gelijk met het  Sint-Lievenspad dat vertrekt in Sint-Lievens-Esse en brengt ons langs enkele  uitzonderlijk mooie uitzichten op het typische Vlaamse landschap. We doorkruisen  en lopen langs het natuurgebied "Het Duivenbos". Sint-Antelinks is een deelgemeente van Herzele.

We vertrekken aan de kerk. Eens de wagen gestald op de parking  ernaast of voor de geklasseerde pastorie, lopen we langs het kerkhof in  westelijke richting de Ransbeekstraat in. Vlak achter het kerkhof slaan we  rechts het pad in dat ons aan de linker kant al volop laat genieten van een  wijds uitzicht. Na 270m buigt het pad naar rechts en komen we 100m verder uit op  de Huigeveldstraat. Die volgen we over een afstand van 420m om dan een zeer smal  paadje links in te slaan. We lezen het eerste bordje met informatie over het  Duivenbos waar we ons nu afdalend naartoe begeven.

Na 330m draait het pad 90° naar rechts en al 30m verder opnieuw  90° naar links. Nog eens 150m verder draaien we opnieuw 90° naar rechts. En we  doen dat nog eens 165m verder op om te klimmen tot we alweer 50m verderop 90°  naar links meedraaien. 230m verder zullen we links, langs een veepoortje, een  kort omwegje maken door een mooi stukje van het Duivenbos. Dat is zo'n 100m voor  de straat die we voor ons zien opdoemen. We gaan dus eerst naar beneden door het  poortje en volgen het enige pad om uit te komen op de Kauwstraat.

We gaan naar links en volgen de Kauwstraat over exact 1km. We  passeren onderweg enkel merkwaardige huizen en boerderijen en de Mollestraat en  Overstraat. Geniet van het prachtige uitzicht op de Engelsenberg links, vlak  voor we links de Kokkestraat inslaan!

Na 570m dalen, waar de Kokkestraat links afdraait en verandert  in de Overstraat, gaan we rechtdoor de landweg in. Deze weg staat niet op de  stafkaart. We volgen door de velden en langs het bos over een afstand van 750m  en komen uit op de Ransbeekstraat. We slaan links af.

Na 350m klimmen passeren we op de rechter kant een merkwaardige,  prachtige boerderij. Alhoewel we de kerk van Sint-Antelinks voor ons weer zien  opduiken moeten we 100m voorbij deze boerderij rechts af, de Guchterstraat in.  We volgen de bochten van deze straat over 880m en genieten volop van het  uitzicht op de kouters van Steenhuize-Wijnhuize en Ophasselt voor ons vooraleer  we de pittoreske Beverstraat links in slaan.

Na 660m, waar we naar rechts meedraaien, verandert de naam in  Beverbeek en komen we op grondgebied Ninove. 270m verder, na een bocht naar  rechts slaan we links de Zuurstraat in (we laten de Willebroekstraat rechts  liggen). 500m verder slaan we op het kruispunt links de Plekkersstraat in. Die  volgen we 390m om daar links de Waagstraat in te slaan. 110m verder, vlak na de  Roostmeersweg (niet meer dan een pad op onze rechter kant), volgen we op de  splitsing de Waagstraat verder naar rechts (we nemen dus niet de  Borrekensveldweg links). Na 650m lopen we opnieuw om een mooie boerderij met nog  een uitzonderlijke boomgaard ervoor. De Waagstraat wordt even verder  Tortelboomstraat. Die volgen we rechtdoor (we laten de Knotwilgenstraat rechts  liggen) tot we uitkomen op de Beverstraat waar we Ninove verlaten. Rechts af en  deze mooie holle weg brengt ons al na 300m terug bij het vertrekpunt.