WANDELBESCHRIJVING

GodVlammePad

(terug)

Afstand: 8,5 km.

Moeilijkheidsgraad: 4/10 (redelijk gemakkelijk met toch nogal wat hoogteverschil).

Ondergrond: groot deel verhard maar langere stukken aardeweg die toch ook bij nat weer meestal goed begaanbaar blijven. Een enkel stuk kan er over 300m modderig bij liggen. Niet voor rolstoelen en/of kinderwagens.

Omgeving: landelijk met prachtige uitzichten. We wandelen op de rand van de Vlaamse Ardennen.

Verkeer: we volgen enkele keren de drukke N462 over een paar honderd meter om dan snel een rustig wegje in te slaan. Rest: landwegen met weinig of geen verkeer. Grote stukken langs aardewegen.

Parkeergelegenheid: aan de kerk van Godveerdegem (het startpunt) is er voldoende parkeermogelijkheid.

Bewegwijzering: geen (eigen ontwerp).

Horeca: enkele cafés onderweg... als ze al open zijn.

Openbaar vervoer: Het station van Zottegem ligt op zo'n 1,3 km wandelafstand. Bussen: lijn 36 (Zottegem - Ninove) van "de Lijn" komt meerdere keren per dag langs in de buurt van het vertrekpunt van de wandeling (halte Tweekerkenstraat). Belbus "90 - Herzele - Sint-Lievens-Houtem" komt met Zone 83 voorbij aan de kerk van Godveerdegem.

Wegbeschrijving:

De wandeling start aan de kerk van Godveerdegem, een rustig landelijk dorp, deelgemeente van Zottegem. De brede straat langs de kerk is de Tweekerkenstraat, ongetwijfeld zo genoemd omdat ze de kerken van Godveerdegem en Erwetegem met elkaar verbindt. We stappen met de rug naar de kerk, aan de overkant van die Tweekerkenstraat, een smal paadje in dat, evenwijdig met de straat, aan de achterkant van de tuinen over een afstand van 330m ons tot aan de Korenbloemstraat brengt.

We slaan rechts in om na 310m, op het kruispunt met de Tulpenstraat, opnieuw rechts, het wegje met de mooie naam "Stopweide", in te slaan. We slingeren door de velden over 1,1 km en slaan dan links de Krassestraat in. 410m verder gaan we rechts de Wijnhuizestraat in. Na 380m botsen we voor de eerste keer, in een bocht, op de N462. We gaan naar links, maar al na 200m slaan we rechts het kleine wegje in. Prijshage is de naam. 560 meter verder botsen we op de spoorweg die we over 150m volgen tot aan de Engelstraat. We gaan links onder de spoorwegbrug en na een klim van 830 meter botsen we voor de tweede keer op de N462. Naar rechts deze keer om al na 310m opnieuw rechts in te slaan, de Emmerstraat. Na 750m passeren we links "Steenbergen" en vlak er achter rechts "Ten Dale". We lopen rechtdoor, ook al zegt een plaatje dat deze Vierwegenstraat een doodlopende weg is.

Dit zijn de Vlaamse Ardennen op hun mooist. Geniet dus maar van het mooie landschap terwijl we verder naar beneden afdalen (deze weg kan er in het natte seizoen wat modderig bij liggen). Bij het laagste punt, aan het beekje, is het adembenemend mooi en rustig. Even halt houden en de ogen de kost geven dus. 210m verder komen we op "De Vlamme". De straat waarnaar we deze wandeling noemden. Links lokt een korte afdaling, maar dat zou te gemakkelijk zijn... en dus gaan we rechts. Dit is een kuitenbijter. Wanneer we na 450m aan de linker kant in de bocht "Eekhout" voorbij zijn, slaan we nog geen 100m verder Kronegem links in. Na 240m splitsen we rechts Nelekouter in en klimmen, tot 215m voorbij de spoorweg, naar Kattenberg. 60m naar links en daar is weer de N462. We zijn nu aan de kerk van Erwetegem. We slaan links af, richting Zottegem en 200m verder naar rechts, de Hoevestraat. Na 390m botsen we op het kerkhof van Erwetegem en draaien naar links mee. 60m verder naar rechts, de Groenstraat in. Na 200m komen we aan de kerk van Godveerdegem, ons vertrekpunt.